PIKKUAIVOT JA MISTÄ VOIT KIITTÄÄ NIITÄ

Noin 150 gramman nettopainollaan pikkuaivot (lat. cerebellum) varmistavat, että voit tehdä sujuvia liikkeitä ja hallita niitä. Viimeaikaiset tutkimukset myös yhdistävät tämän aivojen osan luovuuteen.

Pikkuaivot ovat nyrkin kokoiset ja istuvat pään takaosassa isojen aivojen alla. Siellä ne sijaitsevat takaraivolohkon ja ohimolohkon takana ja ovat suoraan yhteydessä aivorunkoon.

Pikkuaivojen tärkeä tehtävä on koordinoida isoaivojen tietoa halutusta liikkeestä, eli sellaista tietoa, jonka pikkuaivot saavat aistielementtien kautta. Pikkuaivot ovat tärkeitä motorisen oppimisen kannalta. Esimerkiksi motorinen osaaminen on lapsille välttämätöntä, jotta he voivat oppia käytännön tehtäviä arjessa, kuten pukeutuminen, hampaiden harjaaminen ja kengännauhojen sitominen.

Pikkuaivojen ansiosta tiedät, missä asennossa kätesi on. Voit liikkua helposti ajattelematta liikkeitäsi.

Mutta tehdään ensin katsaus itse aivoihin.

Aivojen jakautuminen

Ihmisen aivot koostuvat kolmesta eri osasta, joiden on oltava yhteydessä toisiinsa, jotta voimme toimia hyvin arjessa. Aivot ovat osa keskushermostoa, joka tunkeutuu selkäytimeen. Kehosi hermosolut ovat pääasiassa peräisin selkäytimestä, vaikka sinulla on myös kaksitoista paria hermoja, jotka kulkevat suoraan aivoista (aivohermot).

AIVOMME: Ihmisen aivot koostuvat otsalohkosta (1), päälakilohkosta (2), takaraivolohkosta (3) ja ohimolohkosta (6). Pikkuaivot näkyvät numerona 4 ja aivorunko numerona 5.

Aivot koostuvat hermokudoksesta ja hermotukisoluista, joita kutsutaan myös gliasoluiksi. Nämä hermosolut on järjestetty aivojen kolmeen osaan. Voit tarkastella aivoja kolmikerroksisena talona:

Yläosasta löydät isoaivot, alatasosta pikkuaivojen alapuolelta ja kellarista löydät aivorunkoa.

Näillä kaikilla on omat päätehtävänsä, mutta ne myös kommunikoivat huolellisesti keskenään.

Jaettu kahteen puoliskoon

Isot aivot ja pikkuaivot on jaettu kahteen puoliskoon, joiden välillä on yhteys.

Sekä isoaivojen että pikkuaivojen uloin kerros on harmaan aineen ympäröimä, ja sitä kutsutaan ”aivokuoreksi” tai harmaaksi aineeksi. Alla on itse aivoydin, joka näyttää valkoiselta (valkoinen aine).

Aivorunko luo yhteyden aivojen ja selkäytimen välille. Täältä löydät ytimiä, jotka huolehtivat useista elintärkeistä kehon toiminnoista, kuten tajunnasta ja hengityksestä.

On myös yleistä erottaa aivojen oikea ja vasen puolisko. Aivojen oikea aivopuolisko ohjaa kehon vasenta puolta, kun taas aivojen vasen aivopuolisko ohjaa kehon oikeaa puolta. Syy siihen, miksi aivot ohjaavat kehoa tällä tavalla, on se, että suurten aivojen hermoreitit ylittävät selkäytimeen siirtymisen vastakkaisella puolella (talamuksessa ja aivorungossa).

Pikkuaivojen toiminta on merkittävä

Ilman pikkuaivojamme sinulla olisi vaikeuksia pitää tasapainosi ja koordinoida liikkeitäsi. Pikkuaivojen ansiosta voimme myös nauttia kognitiivisista toiminnoista, kuten kielestä ja huomiokyvystä.

Mutta alkoholi voi saada pikkuaivot pois toiminnasta. Promillien lisääntyminen voi aiheuttaa ongelmia sekä kehon koordinoinnissa että tasapainossa. Itse asiassa alkoholismi voi aiheuttaa aivojen toimintahäiriön myös silloin, kun henkilö ei ole alkoholin vaikutuksen alaisena.

Pikkuaivot siis säätelevät vapaaehtoisia liikkeitä. Vapaaehtoisilla liikkeillä tarkoitamme niitä, joita voit hallita, kuten kävelyä tai pallon heittämistä.

Voimme tarkastella kolmea pikkuaivojen päätoimintoa:

TASAPAINO: Näiden vapaaehtoisten liikkeiden lisäksi voimme pitää tasapainomme ja kehomme pystyssä pikkuaivojen avulla. Se tapahtuu nopeasti ja aistien avulla silmistä ja korvista.

MOTORINEN OPPIMINEN: Voimme oppia uusia liikkeitä, kuten pyöräilyä tai kirjoittamista, hienosäätämällä erilaisia liikkeitä.

MOTORIIKKA: Pikkuaivot antavat meille mahdollisuuden hienosäätää liikkeitämme.

PUHE: Pikkuaivot ovat mukana myös puhumiseen liittyvissä liikkeissä.

Muita alueita, joilla pikkuaivot ovat tärkeitä, ovat:

  • Kieli
  • Tunteiden käsittely
  • Tarkkaavaisuus
  • Palkitsemiseen perustuva reaktio
  • Pelonsäätely

Pikkuaivot ja luovuus

Mielenkiintoinen havainto Stanfordin yliopistossa 28.5.2015 on myös paljastanut, että pikkuaivot voivat olla luovuuden paikka.

Tutkimus Study the Neural Correlates of Spontaneous Improvisation and Figural Creativity julkaistiin Scientific Reports -lehdessä.

Havaittiin, että korkea luovuusaste liittyi aivojen vasemman aivopuoliskon vähäisempaan aktiivisuuteen yhdistettynä pikkuaivojen suurempaan aktivoitumiseen, mutta ei välttämättä aivojen oikealla puoliskolla.

Perinteisesti ”oikea aivopuolisko” on yhdistetty luovuuteen. Mutta Stanfordin havainnot ovat ensimmäiset laatuaan, jotka osoittavat, että luovuus liittyy suurelta osin pikkuaivoihin.

Pikkuaivot ja viimeaikaiset oivallukset


Tutkimalla aivojen kuvia olemme myös saaneet paremman käsityksen siitä, miten pikkuaivot ovat yhteydessä aivojen muihin osiin. Tutkimusta on vielä jäljellä, mutta on havaittu, että pikkuaivot ovat yhteydessä diagnooseihin, kuten:

  • Autismi
  • Lukihäiriö
  • Ahdistus
  • Skitsofrenia

Suojaa pikkuaivojasi


Pikkuaivot ovat tärkeitä useille keskeisille toiminnoille, ja voit tehdä useita asioita sekä pikkuaivojen että muiden aivojen suojelemiseksi. Tämä edellyttää sekä pään suojaamista että joidenkin elämäntapamuutosten aikaansaamista:

SUOJAUS: On olemassa useita tapoja suojata aivoja.
  • Suojaa pääsi: Muista turvavyö ajon aikana ja muista poistaa vaaranpaikat kodistasi, kuten löysät johdot ja liukkaat matot – ja käytä kypärää pyöräillessäsi.
  • Säännöllinen liikunta: Liikunta on hyväksi kokonaisterveydelle, mutta se on positiivista myös aivoille siksi, että se stimuloi verenkiertoa aivoihin.
  • Syö terveellisesti: Syö paljon tuoreita hedelmiä ja vihanneksia, täysjyvätuotteita, pähkinöitä, siemeniä, kalaa ja vähärasvaista lihaa.
  • Rajoita alkoholin käyttöä: Kuten olemme lukeneet, runsas määrä alkoholia voi vahingoittaa pikkuaivoja. Se voi myös lisätä aivohalvauksen riskiä.
  • Vältä tupakointia: Tupakointi liittyy sairauksiin, kuten korkeaan verenpaineeseen ja aivohalvaukseen.

Dokumentoitu vaikutus aivoihin

Edellä mainittujen asioiden lisäksi voit myös varmistaa, että saat välttämättömiä vitamiineja aivoillesi. MemoPro on ravintolisä, joka sisältää välttämättömiä B-vitamiineja B1, B2, B3, B5, B6 ja B12, C-vitamiinia sekä 300 mg bacopa monnieria.

C-vitamiini on tärkeää normaalin psykologisen toiminnan kannalta.

Bacopa monnieri on yrtti, joka voi auttaa parantamaan keskittymistä.

Voit lukea lisää MemoPron tutkimuksista täältä.

Kokeile MEMO

PRO

60 päivän ajan

50% alennuksella – vain 17,25 €

Kirjoita puhelinnumerosi

Sinut ohjataan tilauslomakkeeseen, joka on esitäytetty puhelinnumeroosi liittyvillä tiedoilla. Et tilaa vielä mitään.